Wednesday 8 September 2010

aku dan ramadan...

ramadan hanya tinggal satu hari lagi....telah diumumkan raya pada tahun ini jatuh pada Hari Jumaat, 10 September 2010...bagi aku, ramadan tahun ini ternyata berbeza dari tahun-tahun sebelumnya....ramadan tanpa bapak, yang pastinya...tetapi pemergian bapak telah mengingatkan aku kepada tanggungjawab aku sebagai seorang anak, dan amalan seorang umat Islam....ramadan tahun ini, aku lebih menghargai setiap hari dalam bulan tersebut, meningkatkan sedikit ibadat yang selama ini hanya dikejakan yang fardhu sahaja, lebih mensyukuri rahmat yang Esa, memohon dilanjutkan usia dan diberikan kesihatan ...terlalu banyak keampunan yang perlu kupinta pada-Nya....

tahun ini, terasa sayu bila ramadan meninggalkan aku, entah ditahun hadapan bertemu aku lagi dengan ramadan atau tidak....bila teringat bapak, hati menjadi lebih sayu....hari ini hari terakhir, esok bapak akan kembali....disaat yang lain bergembira, mereka yang berada dialam yang lain mungkin menangis, dipanggil kembali ke alam barzakh....

harapan aku, semoga Yang Esa mendengar doaku dan memakbulkannya....semoga aku bertemu ramadan di tahun hadapan...selamat jalan Ramadan....

dan kepada Syawal, selamat datang Syawal...tetap kutunggu kedatanganmu itu, anakku lebih lagi, menyambut hari kemenangannya berpuasa...ramadan bulan berjuang, Syawal menyambut kemenangan....cuma jangan berlebihan atau terleka menyambut Syawal, buruk padahnya.....

kepada semua, Selamat menyambut Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin

No comments:

Post a Comment