Friday 29 July 2011

setahun selepas bapak pergi.....

sedar tak sedar sudah setahun bapak pergi meninggalkan kami semua...25 julai 2010, tarikh keramat bapak pergi meninggalkan kami semua....aku redha, kita juga akan pergi kesana...hanya masa yang berbeza.....

rindu bapak, mak pun acapkali membicarakan perihal pemergian bapak......tapi aku membiarkan mak berbicara tanpa menambah banyak, tidak mahu mak mengingati terlalu banyak, hati tua itu ku tahu amat merindui kekasih hatinya....sekiranya ku layan, aku pun aku tewas...airmataku akan tewas....apatah lagi mak....nanti kelihatan dua beranak ini menangisi insan tersayang yang telah pergi......ketika ini, ketika aku menaip entri ini, mak sedang berada di hadapanku dan membicarakan pasal bapak, mengira bahawa sudah 2 tahun bapak tak bersama berpuasa bersama kami...oh, mak.....

seketika tadi, kebetulan aku membuka folder gambar didalam laptop, ku buka folder gambar anak lelakiku....terlihat gambar ketika zharfan masih kecil, dalam pantang....ada iras-iras sedikit dengan anak baruku, kaisah....ku bawa laptop dan ku tunjuk gambar tersebut kepada mak, ku tekan anak panah satu persatu sambil bertanya keseirasan mereka berdua itu...... dan tiba-tiba, keluar gambar bapak memegang cucunya itu....aduhai bertambah lagi rindu mak....ditatap mak gambar tersebut.....seketika....ku biarkan....ku ulang sekali lagi.....dan kemudian...aku alihkan topik dan ku bawa laptop ke tempat lain....aduhai.......dan terus ku buka blog untuk menulis enttri ini....dan mak dari ketika ke ketika membicarakan perihal bapak, baju yang bapak pakai di dalam gambar tersebut, yang disukai bapak, dan dipakainya selalu.....sambil mendengar, tanganku menaip entri.... menahan airmata yang bertakung....

dan ini adalah antara gambar yang ditatap mak tadi, gambar mak, bapak dan zharfan......
dan kemeja itulah yang dikatakan oleh mak....kemeja merah kotak-kotak......zharfan cucu terakhir yang sempat ditatap bapak.....kaisah nadhilah tidak sempat merasai kasih atuk, baik dari belahku atau belah suamiku...teringat betapa sukanya bapak mengagah cucu yang masih kecil....ah, itu semua kenangan yang tidak akan dilupakan..

bapak, setahun bapak pergi...kami semua merindui bapak...semoga bapak tenang disana...al-fatihah......

No comments:

Post a Comment